-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11541 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

مقلّد آيت الله اراكي هستم. در بين سال خمسي يك ساعت آب كشاورزي جهت امرار معاش خريده ام، آيا متعلق خمس است؟ در صورت تعلق خمس آيا قابل تقسيط است؟

آب و زمين كشاورزي اگر براي كسب باشد، مورد تعلق خمس است. اگر مقدار كمي است كه براي نياز شخصي خانوادگي است، خمس ندارد. بنابراين اگر از كشاورزي استفاده مي بريد، يعني محصولات آن را مي فروشيد و به اصطلاح كشاورزي شغل شما است، بايد زمين و آب را تخميس كنيد. اگر براي استفادة از ميوه و محصولات براي خود و خانواده است، خمس ندارد.(1)

در ضمن بقا بر تقليد ميت بايد با اجازة مجتهد زنده باشد، يعني در بقاي بر ميّت لازم است انسان از مجتهد جامع الشرايط زنده (مثل حضرات آيات: فاضل لنكراني، مكارم شيرازي، شبيري زنجاني، شيخ جواد تبريزي، وحيد خراساني، رهبر معظم انقلاب، سيستاني، بهجت و صافي گلپايگاني) تقليد نمايد، و مطابق فتواي او بر مرجع ميّت باقي بماند. البته همة مراجع باقي ماندن بر مرجع ميت را اجازه مي دهند. با اجازة هر مجتهدي كه باقي مانده ايد، خمس مالتان را بايد به دفتر ايشان پرداخت نماييد. اگر قدرت پرداخت نقدي و يكجا را نداريد، مهلت مي دهند تا هر وقت داشتيد، كم كم بپردازيد. معمولاً امام جمعه ها و روحانيون اجازه گرفتن خمس و تقسط و مهلت دادت را دارند، مي توانيد به وسيلة آنان مسئلة را حل نماييد.

پي نوشت ها:

1. توضيح المسائل مراجع، ج 2، مسئلة 1771 و ذيل آن.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.